piątek, 19 grudnia 2025 14:35
Reklama

Koniec kolejek na autostradach. Ministerstwo likwiduje szlabany

Ciągnące się czasem kilometrami kolejki przed bramkami z punktami poboru opłat na autostradzie już niedługo przestaną być zmorą kierowców. Problem nasila się szczególnie w okresie letnim, kiedy chętniej i częściej przemieszczamy się po kraju. Co prawda koronawirus ograniczył migracje między powiatami czy województwami, ale takie działanie zapewni płynność na drogach w czasach postpandemicznych.
Koniec kolejek na autostradach. Ministerstwo likwiduje szlabany

Bramki na autostradzie A2, na odcinku Konin – Stryków, oraz na A1 na odcinku Wrocław – Sośnica, wkrótce przejdą do lamusa. Rząd wykonał bowiem krok, który zapewni kierowcom większą swobodę podróżowania. Jak informuje szefowa Krajowej Administracji Skarbowej Magdalena Rzeczkowska, już w czerwcu, nowy system płatności mobilnych e-TOLL zostanie oddany do użytku dla kierowców pojazdów lekkich, jako jedna z opcji płatności. Od 1 grudnia przejazd tymi drogami będzie odbywał się bez zatrzymywania przed szlabanem, a e-TOLL obejmie wszystkich kierowców.

"Dzięki nowej metodzie poboru opłaty w systemie swobodnego ruchu, czyli przejazdu bez zatrzymywania się, zwiększymy przepustowość państwowych autostrad. Nowoczesny i efektywny pobór opłaty umożliwi likwidację bramek i szlabanów, a tym samym ograniczy zatory i poprawi komfort przejazdu" - tak w oficjalnym piśmie komentuje sprawę minister Finansów, Funduszy i Polityki Regionalnej Tadeusz Kościński.

Dwa sposoby opłacania przejazdu

Ministerstwo Finansów, we współpracy z Krajową Administracją Skarbową, opracowało dwa sposoby poboru opłat dla pojazdów nieprzekraczających 3,5 tony masy całkowitej: za przejazd zapłacimy zakupionym np. na stacji paliw biletem lub poprzez specjalnie do tego stworzony system e-TOLL, który sam określi nasze dane geolokalizacyjne. "Chcemy, aby możliwość rozliczania opłaty za przejazd autostradą dla pojazdów lekkich z wykorzystaniem aplikacji mobilnej e-TOLL PL została, jako opcja, wprowadzona w momencie uruchomienia systemu e-TOLL dla pojazdów ciężkich, czyli już w czerwcu 2021 r." – informuje w oficjalnym komunikacie wiceminister Magdalena Rzeczkowska.

Skontrolują nas kamery

Nieprawidłowości będą wykrywane za pomocą sztucznej inteligencji, bowiem kierowców będą kontrolowały kamery OCR, rozpoznające tablice rejestracyjne użytkowników. Ujawnienie nieprawidłowości skutkować będzie opłatą dodatkową, którą będzie można anulować, jeśli w ciągu trzech dni opłata za przejazd zostanie uregulowana. Dodatkowe kontrole będą prowadzone również przez funkcjonariuszy Policji, inspektorów Inspekcji Transportu Drogowego oraz funkcjonariuszy Służby Celno – Skarbowej. W takim wypadku wiązać się będzie z nałożeniem mandatu, jednak nie będzie naliczana opłata dodatkowa.

 

 


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

Reklama
Reklama
Reklama
Ostatnie komentarze
Autor komentarza: mieleoTreść komentarza: Proszę Pana w 22 roku czekało się 2 mce a w 25 -7 mcy . czy totak skomplikowane zabiegiData dodania komentarza: 15.09.2025, 14:23Źródło komentarza: Czy szybciej zrobimy USG w Pasłęku?Autor komentarza: mieleoTreść komentarza: Ja zarejestrowałem się do USG jamy brzusznej i czas oczekiwania to 7 mcy , czy ja dożyję tego terminu czy to jest sens leczeniaData dodania komentarza: 15.09.2025, 14:21Źródło komentarza: Czy szybciej zrobimy USG w Pasłęku?Autor komentarza: BrunoTreść komentarza: Prosze zamiescic moj komentarz.....Data dodania komentarza: 8.11.2023, 02:05Źródło komentarza: Rondo zamiast skrzyżowania w PasłękuAutor komentarza: BrunoTreść komentarza: Dlaczego tak trudno opublikowac komentarz ?Data dodania komentarza: 8.11.2023, 00:31Źródło komentarza: Rondo zamiast skrzyżowania w PasłękuAutor komentarza: BrunoTreść komentarza: To rondo nie powinno się tu pojawić. Nie jest ono jedynym sposobem na organizacje bezpiecznego ruchu na tak "ciasnym" skrzyżowaniu. Jest za to wynikiem niezdrowej reakcji naszych kierowców i nie tylko, na konieczność chwilowego zatrzymania pojazdu (światła, piesi). Ruch na rondzie, mimo, że także podlega regułom, wydaje się płynny, ale sprawdza się w wypadku większego natężenia ruchu na drogach o większym znaczeniu. Jednak jeszcze ważniejsze jest to, że często niepotrzebnie "rozpycha" tkankę ulic wewnątrz małych miast stwarzając dla wielu iluzję wielkomiejskości. (mamy już 6 rond ! ) Układ historycznych ulic to jednak nie tylko urbanistyczna siatka, to historia miasta z przynależna ulicom zabudowa i ich wzajemnymi relacjami, które często rondo likwiduje.Data dodania komentarza: 7.11.2023, 22:49Źródło komentarza: Rondo zamiast skrzyżowania w PasłękuAutor komentarza: GrachnaTreść komentarza: Ktoś dobrą kasiorę zarobi. Myślą ,że ludzie to jacyś niedorobieni,ktorym trzeba było opracować instrukcję ,beznadziejną zresztąData dodania komentarza: 2.09.2022, 18:24Źródło komentarza: Bareja był prorokiem: ławka w kształcie Polski. Zanim usiądziesz, przeczytaj 15-punktowy regulamin
Reklama
Reklama
Reklama