piątek, 19 grudnia 2025 16:10
Reklama

Drożeją bilety kolejowe. PKP Intercity podnosi ceny

Kilkanaście procent więcej trzeba będzie zapłacić na podróż koleją. PKP Intercity ogłasza podwyżkę cen tuż przed rozpoczęciem zimowych ferii.

PKP Intercity to dobrze znany przewoźnik kolejowy obsługujący trasy dalekobieżne.

„Ostatnie 12 miesięcy upłynęło pod znakiem rekordowych podroży z PKP Intercity. Prawie 59 mln osób skorzystało z usług narodowego przewoźnika w 2022 roku, przyczyniając się do najlepszego wyniku przewozowego w historii spółki. Tym samym pobity został rekord z 2019 roku, kiedy pociągami przewoźnika podróżowało blisko 49 milionów podróżnych” – podała właśnie państwowa firma. 

I nie kryje zadowolenia, bo frekwencja zwiększyła się nie tylko w weekendy czy w okresie wypoczynkowym, ale także w dni powszedni.

„Pierwszy miesięczny rekord przewozowy padł już w maju, kiedy to ponad 5,26 miliona osób podróżowało z PKP Intercity. Następne miesiące to kontynuacja wzrostowej frekwencji w pociągach: w czerwcu z tym przewoźnikiem podróżowało niemal 5,5 mln podróżnych, z kolei w lipcu blisko 6,5 mln. W sierpniu z usług przewoźnika skorzystało jeszcze więcej osób, bo ponad 6,5 mln. Tym samym sierpień 2022 roku stał się miesiącem z największą frekwencją w historii PKP Intercity” – informuje przewoźnik.

Bo podrożał prąd

Teraz jednak gorsze informacje. PKP Intercity „zaktualizowała ceny biletów”. To hasło to nic innego jak podwyżki. Jakie są tego powody? Te same, które ostatnio zwykle padają w takich sytuacjach: zmiana cen energii elektrycznej.

Firma komunikuje, że w porównaniu do stycznia 2022 roku cena energii elektrycznej na Towarowej Giełdzie Energii wzrosła aż o 62,18 proc. Do tego trzeba dodać 17,5-procentową inflację.

„Warto przypomnieć, że obecna aktualizacja to zaledwie druga systemowa zmiana cen biletów PKP Intercity od lat 2013-2014. Najnowsze prognozy Spółki wskazują, że koszt operacyjny w przeliczeniu na pasażera może przekroczyć 40 proc.” – wyjaśnia PKP Intercity.

Co to oznacza dla pasażerów?

Że wzrosną – i to znacząco – ceny biletów. Średnio o:

• 17,8 proc. dla kategorii EIP;

• 17,4 proc. dla kategorii EIC;

• 11,8 proc. dla kategorii TLK/IC.

Na przykład bilet z Warszawy do Gdańska, Krakowa czy Wrocławia według starej ceny kosztował 169 zł, nowa to 199 zł.

Co do trasy Kraków-Gdańsk, to przejazd nią według starej stawki kosztował 225 zł. Po zmianie ceny kosztuje 265 zł.

„W ślad za aktualizacją cenników biletów jednorazowych, zaktualizowane zostają także ceny biletów odcinkowych. Te zmienią się średnio o 10 proc., pozostawiając je na poziomie konkurencyjnym wobec oferty innych przewoźników kolejowych” – dodaje PKP Intercity.

Podwyżki w Polregio już były

Inny duży przewoźnik kolejowy (koleje regionalne) – Polregio – zmienił ceny biletów wraz ze zmianą rocznego rozkładu jazdy. Średni wzrost cen biletów jednorazowych i miesięcznych można oszacować na niecałe 5 proc.

Za bilet jednorazowy na pociąg Regio do 50 km zapłacimy teraz 19,60 zł, do 10 grudnia taki sam bilet kosztował 19 zł.

Bilet miesięczny do 100 km zdrożał o 13 zł – z 434 zł na 447 zł.


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

Reklama
Reklama
Reklama
Ostatnie komentarze
Autor komentarza: mieleoTreść komentarza: Proszę Pana w 22 roku czekało się 2 mce a w 25 -7 mcy . czy totak skomplikowane zabiegiData dodania komentarza: 15.09.2025, 14:23Źródło komentarza: Czy szybciej zrobimy USG w Pasłęku?Autor komentarza: mieleoTreść komentarza: Ja zarejestrowałem się do USG jamy brzusznej i czas oczekiwania to 7 mcy , czy ja dożyję tego terminu czy to jest sens leczeniaData dodania komentarza: 15.09.2025, 14:21Źródło komentarza: Czy szybciej zrobimy USG w Pasłęku?Autor komentarza: BrunoTreść komentarza: Prosze zamiescic moj komentarz.....Data dodania komentarza: 8.11.2023, 02:05Źródło komentarza: Rondo zamiast skrzyżowania w PasłękuAutor komentarza: BrunoTreść komentarza: Dlaczego tak trudno opublikowac komentarz ?Data dodania komentarza: 8.11.2023, 00:31Źródło komentarza: Rondo zamiast skrzyżowania w PasłękuAutor komentarza: BrunoTreść komentarza: To rondo nie powinno się tu pojawić. Nie jest ono jedynym sposobem na organizacje bezpiecznego ruchu na tak "ciasnym" skrzyżowaniu. Jest za to wynikiem niezdrowej reakcji naszych kierowców i nie tylko, na konieczność chwilowego zatrzymania pojazdu (światła, piesi). Ruch na rondzie, mimo, że także podlega regułom, wydaje się płynny, ale sprawdza się w wypadku większego natężenia ruchu na drogach o większym znaczeniu. Jednak jeszcze ważniejsze jest to, że często niepotrzebnie "rozpycha" tkankę ulic wewnątrz małych miast stwarzając dla wielu iluzję wielkomiejskości. (mamy już 6 rond ! ) Układ historycznych ulic to jednak nie tylko urbanistyczna siatka, to historia miasta z przynależna ulicom zabudowa i ich wzajemnymi relacjami, które często rondo likwiduje.Data dodania komentarza: 7.11.2023, 22:49Źródło komentarza: Rondo zamiast skrzyżowania w PasłękuAutor komentarza: GrachnaTreść komentarza: Ktoś dobrą kasiorę zarobi. Myślą ,że ludzie to jacyś niedorobieni,ktorym trzeba było opracować instrukcję ,beznadziejną zresztąData dodania komentarza: 2.09.2022, 18:24Źródło komentarza: Bareja był prorokiem: ławka w kształcie Polski. Zanim usiądziesz, przeczytaj 15-punktowy regulamin
Reklama
Reklama
Reklama