piątek, 19 grudnia 2025 04:39
Reklama

Górna półka nie dla Polaka. W sklepach kupujemy tańsze zamienniki

Drożyzna daje się nam we znaki. Widać to w zachowaniu klientów w sklepach. Trendy zakupowe mocno się zmieniły.

Inflacja w październiku wyniosła 17,9 procent i jest to sygnalny wskaźnik GUS, który za kilka dni zostanie zweryfikowany. Oznacza to, że ostateczny odczyt może być wyższy i być może sprawdzą się przewidywania ekspertów, że inflacja wyniesie 18 procent i więcej. Część analityków ocenia, że na koniec roku wskaźnik podawany przez statystyków dobije do 20 procent.

Drożyzna sprawia, że konsumenci zmieniają swoje zachowania zakupowe.

– W trzecim kwartale obserwowaliśmy zjawisko trade-down – konsumenci wybierali tańsze produkty markowe, kupowali też nieco więcej marki własnej niż wcześniej. Ten trend w połączeniu z wysoką inflacją wywiera na nas presję, którą jednak łagodzi fakt, że rośnie liczba klientów w naszych sklepach. Dzięki temu udało nam się zwiększyć nieco udziały rynkowe – wzrost był nieco niższy od jednego punktu procentowego, a w ujęciu wolumenowym wyniósł nieco ponad 1 proc. – serwis wiadomoscihandlowe.pl cytuje opinię Any Luisy Virginii, dyrektorki finansowej Jeronimo Martins.

To portugalski właściciel sieci dyskontów Biedronka. Sieć, analizując swoją sprzedaż, zauważyła, że choć sprzedaje więcej produktów, to jednak wartość koszyka zakupowego nie rośnie. Przyczyny są różne, ale na pewno jedną z nich jest wspomniany trade-down. To samo wynika z analizy PKO BB.

Chodzi o to, że Polaków już nie stać na droższe zamienniki, dlatego kupują tańsze.

– To może oznaczać, że wyczerpują się zgromadzone w pandemii oszczędności, które dotychczas stanowiły bufor antyinflacyjny dla gospodarstw domowych chroniący je przed negatywnymi skutkami inflacji dla realnej siły nabywczej dochodów. Jest to równoznaczne z osłabieniem akceptacji dla wzrostów cen i powinno działać dezinflacyjnie – oceniają eksperci z PKO.


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

Reklama
Reklama
Reklama
Ostatnie komentarze
Autor komentarza: mieleoTreść komentarza: Proszę Pana w 22 roku czekało się 2 mce a w 25 -7 mcy . czy totak skomplikowane zabiegiData dodania komentarza: 15.09.2025, 14:23Źródło komentarza: Czy szybciej zrobimy USG w Pasłęku?Autor komentarza: mieleoTreść komentarza: Ja zarejestrowałem się do USG jamy brzusznej i czas oczekiwania to 7 mcy , czy ja dożyję tego terminu czy to jest sens leczeniaData dodania komentarza: 15.09.2025, 14:21Źródło komentarza: Czy szybciej zrobimy USG w Pasłęku?Autor komentarza: BrunoTreść komentarza: Prosze zamiescic moj komentarz.....Data dodania komentarza: 8.11.2023, 02:05Źródło komentarza: Rondo zamiast skrzyżowania w PasłękuAutor komentarza: BrunoTreść komentarza: Dlaczego tak trudno opublikowac komentarz ?Data dodania komentarza: 8.11.2023, 00:31Źródło komentarza: Rondo zamiast skrzyżowania w PasłękuAutor komentarza: BrunoTreść komentarza: To rondo nie powinno się tu pojawić. Nie jest ono jedynym sposobem na organizacje bezpiecznego ruchu na tak "ciasnym" skrzyżowaniu. Jest za to wynikiem niezdrowej reakcji naszych kierowców i nie tylko, na konieczność chwilowego zatrzymania pojazdu (światła, piesi). Ruch na rondzie, mimo, że także podlega regułom, wydaje się płynny, ale sprawdza się w wypadku większego natężenia ruchu na drogach o większym znaczeniu. Jednak jeszcze ważniejsze jest to, że często niepotrzebnie "rozpycha" tkankę ulic wewnątrz małych miast stwarzając dla wielu iluzję wielkomiejskości. (mamy już 6 rond ! ) Układ historycznych ulic to jednak nie tylko urbanistyczna siatka, to historia miasta z przynależna ulicom zabudowa i ich wzajemnymi relacjami, które często rondo likwiduje.Data dodania komentarza: 7.11.2023, 22:49Źródło komentarza: Rondo zamiast skrzyżowania w PasłękuAutor komentarza: GrachnaTreść komentarza: Ktoś dobrą kasiorę zarobi. Myślą ,że ludzie to jacyś niedorobieni,ktorym trzeba było opracować instrukcję ,beznadziejną zresztąData dodania komentarza: 2.09.2022, 18:24Źródło komentarza: Bareja był prorokiem: ławka w kształcie Polski. Zanim usiądziesz, przeczytaj 15-punktowy regulamin
Reklama
Reklama
Reklama